Nieuw rooster en eerste vrije dag - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Chantal en Laura - WaarBenJij.nu Nieuw rooster en eerste vrije dag - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Chantal en Laura - WaarBenJij.nu

Nieuw rooster en eerste vrije dag

Door: Chantal en Laura

Blijf op de hoogte en volg Chantal en Laura

12 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Grabouw

Donderdagochtend werden we op ons gemak wakker, aangezien we om 14.00 zouden moeten beginnen. Alleen stond Tessa rond 10.00uur aan onze deur of we bij Agape 2 konden helpen met de voorraadkast schoonmaken. Dus we hebben snel gedoucht en zijn naar Agape 2 gegaan. Toen we de voorraadkast zagen dachten we ohh neee, dit is een beestenhol (spinnen, muizen). Gelukkig was Chantal bereid om in de kast te gaan staan zodat Laura de spullen aan kon pakken. Uiteindelijk zijn we maar één groot dood beest tegengekomen die al helemaal verteerd was en hebben we de kast lekker schoon gekregen en de voorraad gesorteerd. Rond lunchtijd liepen we terug langs de middelbare school om naar huis te gaan. Een hele happening: gefluit, gejoel, geschreeuw, gefluister enz. Dus onze ego’s zijn weer gestreeld haha.
Tessa vertelde ons ’s ochtends al dat ons rooster ging veranderen. Er zijn meer werkzaamheden waar ze ons kunnen gebruiken dus moesten wij ’s middags naar Agape 4 toe. Bij Agape 4 zit de school met verstandelijk/geestelijk gehandicapten. Heel wat anders dus. Er waren niet veel kinderen meer dus konden we goed kijken hoe het hier in zijn werk ging. Het verschil in kinderen wat daar zit is best groot, dus we moesten wel even wennen. De meeste kinderen werden al vroeg opgehaald dus we hadden niet heel veel te doen. ’s Avonds hebben we samen met de andere vrijwilliger en Tessa een rooster van onze werkzaamheden gemaakt. ’s Ochtends moeten we of naar Agape 4 of naar Agape 3 (een crèche) en ’s Middags naar Asiphe, Agape 2 of Agape 4. Wel veel variatie dus.
We hadden donderdagochtend ook gemerkt dat we in twee kamers van ons grote huis wifi hebben. Dus ’s middags na het werk hebben we een grote volksverhuizing gehouden. Nu kunnen we lekker skypen vanuit onze kamer.
Vrijdagochtend mochten we nog even relaxen voordat ons rooster ingaat. ’s Middags is er kidsclub van 15.00 tot 17.00. Hier komen ook kinderen uit de townships. Het was slecht weer waardoor er minder kinderen dan normaal kwamen, uiteindelijk zijn er gelukkig toch nog wat gekomen. Tessa vertelde ons dat sommige kinderen hun laatste maaltijd voor HEEL het weekend krijgen aan het einde van de kidsclub. Dit vinden wij wel heel heftig. De ouders maken het geld op aan drank en kunnen daardoor ook heel het weekend dronken zijn waardoor de kinderen weinig aandacht zullen krijgen.
Zaterdag was onze eerste vrije dag. We zijn ’s ochtends met Faizel, Tessa en Noah op pad geweest om een auto te huren. We hebben een oude bak maar wel goedkoop dus we zijn er blij mee! Fijn om een eigen auto te hebben want zo hebben we wat meer vrijheid. We zijn na het huren van de auto naar Waterfront gereden. Chantal de bestuurster en Laura de navigator. Waterfront vonden we erg leuk. We hebben genoten van onze vrije dag en hebben heerlijk gerelaxt. Er stond een reuzenrad waar we in zijn gegaan, zo hebben we gelijk wat meer kunnen zien. Ook waren de winkeltjes er erg leuk. Heel veel leuke Afrikaanse spulletjes. We hebben ook een beter kussen gekocht zodat we wat beter kunnen slapen. En een onesie voor na het werk. Dan hebben we het echt niet meer koud. We parkeren de auto wel bij Asiphe aangezien er een tijdje geleden ingebroken is in de auto van Tessa en Faizel. Dit willen we graag voorkomen. Bij asiphe is er altijd iemand wakker waardoor ze niet op dat terrein zullen komen.
We waren rond 18.00 weer thuis en hebben een pizza gegeten. We hadden een foutje met de oven gemaakt, we hadden hem namelijk aangedaan maar er niet over nagedacht dat het een gasoven is, dus het gevolg was een heerlijke gaslucht. Toen zijn we in onze onesies naar Tessa gegaan om daar de pizza op te warmen en op te eten.
Zondagochtend zijn we naar de kerk geweest. De kerk hier is heel indrukwekkend, ze gaan er helemaal op in. Het geloof is hier zo sterk en dat kunnen we begrijpen. Omdat er verder weinig is, is het geloof een houvast voor de mensen. De dienst en vooral de mensen heeft ons erg ontroerd. Iedereen knuffelt elkaar en zegt God, bless you. Wij werden er ook helemaal bij betrokken. Een mooie ervaring om mee te maken.
’s Middags moesten we werken bij Agapé 2 waar het weer gezellig was met de kids. Ze waren wel erg druk. Je kan heel goed onderscheid maken tussen de gezinnen. Ze zaten hiervoor in 2 gezinnen en zitten nu met zijn alle in één huis. Maar het lukt ons goed om het gezellig te houden met elkaar. We zijn ’s middags 3 uur alleen geweest met de kids. Wat we eigenlijk niet wisten. Gelukkig wist de oudste wat voor snack er gegeten moest worden en heeft ze ons daar mee geholpen. Ook werd ons haar weer gekamt en de kam zat bij Chantal helemaal in haar haar geklit. Crisis om hem eruit te halen maar ze is niet kaal en Laura heeft geen stuk af moeten knippen.
Vandaag begon ons nieuwe rooster en moesten we een langere dag maken. Van 08.00 tot 13.00 en van 14.00 tot 17.00. We waren heel de dag gesplitst. Het was een lange dag en we moeten wel wennen om met de gehandicapten kinderen om te gaan. Gelukkig geeft Tessa ons tips. Chantal was vandaag de hele dag op Agape 4 en Laura ’s ochtends op Agape 3 en ’s middags bij Asiphe. Agape 3 is te vergelijken met de kleuterschool. Bij Asiphe is het de bedoeling dat we ons op twee kinderen richten zodat die wat meer individuele aandacht krijgen.
We hebben het nog steeds naar ons zin en vinden het wel heel fijn dat we vanuit ons bed met het thuisfront contact kunnen houden.
Bedankt iedereen voor de leuke berichtjes. We vinden het erg leuk dat we veel reacties krijgen.
Liefs en een Dikke kus,

Chantal en Laura

• 12 Mei 2014 - 21:25

Nel En Rob:

Hoi meiden
    Fijn om te zien dat jullie het leuk hebben. We denken dat jullie er veel van zullen leren. Chantal ? Krijgt de fysio dan toch gelijk?

Hoi, zo te horen gaat alles goed bij jullie. Een heel andere wereld denk, dan dat wij hier gewoon zijn. Nou geniet ervan, want voor je het weet zijn de resterende 7 weken voorbij.
    Groetjes, kijk goed uit en tot horens.

Nel en Rob

• 12 Mei 2014 - 22:50

Peter Zwaard:

Hoi meiden,
    Leuk om jullie tweede verslag te lezen. Wat een indrukken en wat een andere wereld. Moet wel bijzonder zijn om dat life mee te maken. Hoe is het eten daar...?? Ben wel benieuwd war jullie daar eten.
    Wat is de temperatuur??
    Leuk dat jullie een auto hebben kunnen huren. Hoor van Charlotte dat jullie kunnen skypen das toch ook bijzonder op zo'n grote afstand.
    Zo te lezen verrichten jullie daar heel goed werk.
    Heel veel plezier en ben benieuwd naar het volgende verslag. Take care.
    Groet uit Maassluis Peter

• 12 Mei 2014 - 23:24

Willemien:

Goed bezig dames!!!

Geweldige om jullie in je onesize te zien, zeeeeeeer elegant...............maar wel lekker warm, en dat is heeeeeel belangrijk!!!
    Ga zo door , behalve met pizza"s bakken, haha grappig verhaal hoor.
    Geniet julle dag.

Drukkie van ons.

• 12 Mei 2014 - 23:37

Paulus:

Superleuk dames:) geniet nog maar lekker want voor jullie het weten zit je weer in het gewone maassluis/maasland!

Kusje

• 12 Mei 2014 - 23:40

Peter En Jolanda En Donna:

Ha lieve meiden,

Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken.
    Wel lastig al dat wisselen, maar dat is afrikaans!
    misschien verandert het nog wel een keer of meer.
    Je leert er wel veel van.
    Fijn om een kamer met wifi te hebben, dan kun je makkelijker contact met ons allemaal hebben,
    en hoeven jullie niet steeds in de teletubbie pakjes naar tess, ha ha.
    zorg goed voor jezelf en geniet van de momenten,
    het worden herinneringen voor jullie leven.

dikke kus voor allebei, X X.

Peter en Jolanda.

• 13 Mei 2014 - 12:26

Gerrit En Tine:

Hallo kanjers.

Wat zullen jullie veel meemaken en nieuwe indrukken opdoen.
    Fijn dat jullie nu een auto hebben en wat kunnen gaan zien.
    Geniet ervan.

xxxxxxxx
    Gerrit en Tine

• 13 Mei 2014 - 21:16

Joris En Claudia:

Wat een leuk verslag weer om te lezen. Via de app horen we regelmatig wat, maar het verslag geeft nog wat meer een beeld van jullie belevenissen!
    Tot snel weer.

X

• 14 Mei 2014 - 07:13

Klaas Notenboom:

Leuk meiden, jullie beginne er al lekker in te komen. Wel kritisch blijven naar die dochter van mij hoor! En dat idee van een goedkope auto huren ga ik volgend jaar ook eens onderzoeken. Verder veel plezier daar, doe de bekende hartelijke groeten en geniet vooral van deze tijd.

Klaas

• 15 Mei 2014 - 22:13

Helma:

Ha meiden, wat een belevenissen allemaal... fijn dat jullie wifi hebben, scheelt een
    hoop gedoe.Oma is in de gloria met haar skype, mooi toch! tot het volgende verslag, ik kijk ernaar uit! knuffels