Tweede week in Grabouw - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Chantal en Laura - WaarBenJij.nu Tweede week in Grabouw - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Chantal en Laura - WaarBenJij.nu

Tweede week in Grabouw

Door: Chantal en Laura

Blijf op de hoogte en volg Chantal en Laura

21 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Grabouw

Het is alweer een tijdje geleden dat we een verslag hebben geschreven.
We zijn inmiddels gewend aan ons nieuwe rooster. Alleen hebben we wat moeite met het vroege opstaan. Vooral Chantal is dit niet gewend waardoor we ´s ochtends altijd te lang in ons bed blijven liggen waarna we daarna moeten haasten.

We hebben het erg naar ons zin bij Agapé 3. Hier zijn in totaal 4 klassen waarvan 1 xhosa klas. Hier verstaan we niks van dus worden we bij de andere 3 klassen ingedeeld. In elke klas zitten wel ondeugende kinderen. Wat het werk juist leuk maakt omdat we hier wat mee kunnen. Vooral Chantal is hier goed in aangezien ze hier ervaring mee heeft. We weten al wat namen van deze klas maar meestal zijn het de namen van de boefjes haha.

Bij Asiphe was het in het begin wennen, we concentreren ons op één meisje van 18 dat niet kan praten maar wel alles begrijpt. Door de overheid mag zij niet meer naar school bij Agapé 4 omdat ze daarvoor te oud is. Dit is erg jammer omdat zij het altijd goed naar haar zin had. Als wij bij Asiphe zijn gaan we met haar naar Agapé 2 zodat zij ook eens in een andere omgeving is. Ook doen wij meiden dingen zoals nagels lakken en haren doen. Daarnaast doen we schooloefeningen met haar zodat ze nog steeds uitgedaagd wordt. Je ziet haar genieten en het is fijn dat zij wat extra aandacht kan krijgen van ons.

Woensdag 13 mei hadden we onze tweede vrije dag. We zijn naar Hermanus gegaan, wat ook wel de Walvisbaai wordt genoemd, het is nu helaas geen walvistijd maar het is een erg mooie kustlijn dus we hebben er heerlijk rond gelopen. Na hermanus zijn we via een hele mooie route in de bergen langs de kust naar Betty´s Bay gereden. Betty´s Bay staat bekend om de African Pinquins. Dus hebben we daar een bezoek aan gebracht, leuke beesten zijn het. Na Betty´s Bay zijn we naar Gordons Bay gereden, een leuk plekje aan de kust met een mooi strand. Hier hebben we op een zonnig teras een drankje gedaan. Het was een heerlijke dag met mooie natuur en mooi weer.

Donderdag 14 mei hadden ze bij Agapé 3 schoolfoto´s. Leuk om mee te maken. De meiden gingen als echte diva´s op de foto. De leraressen doen er van alles aan om ze zo leuk mogelijk op de foto te krijgen. ´s Avonds hebben we filmavond bij Tessa gehouden, we hebben de film the Help gekeken, mooie, indrukwekkende film.

Vrijdag 15 mei zijn we na ons werk naar de mall in somerset west gegaan. Fijn om ´s avonds wat te kunnen doen aangezien we dat in Nederland ook gewend zijn. De andere vrijwilliger Violet was ook mee, zij heeft geen auto dus zit al haar vrije dagen gewoon in huis. Dus ook zij was erg blij dat ze eruit was. Wij hebben lekker pizza gegeten die Violet per se wilde betalen omdat ze met ons mee reed. Hierdoor hadden we een goedkope avond. Toen we terug kwamen bij de auto bleken de lichten nog aan te staan, oeps.. Gelukkig geen problemen met de accu want de auto startte nog en konden gelukkig naar huis rijden.

Zaterdag 16 mei hadden we onze derde vrije dag. Het zou helder weer worden in Kaapstad waardoor we de tafelberg gingen beklimmen. Bij de tafelberg aangekomen stond er dat de lift niet ging, maar wij wilde de berg toch beklimmen dus het maakte niet uit dachten we. We hadden de auto geparkeerd en zijn begonnen met lopen, zonder te weten hadden we de lange route gekozen. Hierdoor ontstond ook nog verwarring of we wel goed gelopen waren. Dat waren we gelukkig wel maar wat een klim. We hebben er 3 uur over gedaan om boven te komen en waren helemaal kapot. Aan het einde van de klim kon Laura echt niet meer maar gelukkig heeft Chantal haar erdoorheen geholpen. Boven aangekomen hadden we prachtig uitzicht wat het wel echt waard is. Maar het was super koud omdat er erg harde wind stond. Dode handen tot gevolg (bedankt pap Both). We kunnen gelukkig wel genieten van het uitzicht maar we hadden in ons achterhoofd, we moeten nog terug. De terugweg was voor Chantal echt een nachtmerrie. Het waaide erg hard en we moesten soms grote stappen nemen met onze korte benen. Hierdoor had Chantal last van hoogtevrees. We hebben terug de kortere route genomen en waren erg blij toen we veilig beneden stonden. Maar toen moesten we nog naar onze auto. Gelukkig stond er een taxi klaar dus hoefden we niet meer te lopen. We zijn van 11.00 tot 16.30 onderweg geweest. We vonden dat we wel een hapje en een drankje hadden verdiend dus zijn we naar longstreet gereden. Hier zagen we een Mac Donalds waar we een lekkere cheese- en kipburger hebben gegeten. Hierna waren we verrot dus zijn we terug gereden naar huis. We liepen even bij Tessa binnen om onze ervaringen te vertellen, daar stond een grote pan nasi waardoor we lekker konden aanschuiven. Heerlijk net als thuis: aanschuiven bij het eten .

Op zondag 18 mei moesten we samen bij Agapé 2 werken. We wilden er een leuke dag van maken met hollandse invloed. Zo hebben we eerst de hollandse vlag ingekleurd met zijn allen. Hierna hebben we de kinderen laten spijkerpoepen, wanneer de spijker in de fles zat kregen zij een dropje. Zij vonden het spel erg leuk en iedereen deed graag mee. Ook vonden ze drop erg lekker en wilden ze er graag meer. Als laatste spelletje hadden we snoephappen. Ook dit viel in de smaak. We hebben er leuke foto’s van gemaakt en het was een erg gezellige dag. We willen sowieso elke zondag activiteiten verzinnen om met de kinderen te doen zodat we gezellig met zijn alle bezig zijn. Zeker omdat wij 3 uur met de kinderen alleen zijn. Waardoor we graag wat met ze willen doen.

Maandag 19 mei hadden we een vrije dag, eigenlijk hebben we woensdag onze vrije dag maar omdat het vandaag zulk mooi weer zou worden hebben we de dagen omgewisseld. We zijn naar Kaap die goeie hoop geweest. We zijn eerst in Muizenberg gestopt omdat daar leuke gekleurde strandhuisjes staan. Dit is verder een surfstad. Hierna zijn we doorgereden naar Kalk Bay, hier hebben we in een leuk cubaans tentje wat gedronken waarna we naar nationaal park Kaap die goeie hoop zijn gereden. Het park was veel groter dan we hadden gedacht. We hebben er rond gereden en de eerste wilde dieren gespot: vogelstruisies, baboons en een soortachtig hert/bok. We waren erg blij toen we de eerste apen zagen. We waren toevallig bij een bezoekerscentrum en daar was een aap met een jonkie. Wij een foto gemaakt en richting het bezoekerscentrum gelopen klom de aap met het jonkie op onze auto. Het zag er niet naar uit dat ze eraf wilden dus wij durfden niet meer terug naar onze auto. Aangezien er overal borden staan met baboons are dangerous. Gelukkig kwam er na 10 minuten een ranger die de aap heeft weggejaagd met een kattenpult waardoor we snel naar de auto zijn gerend zodat we verder konden rijden. We zijn eerst naar cape point gereden, hier hebben we geluncht en zijn we met de lift naar het uitkijkpunt gegaan. Lopen konden we niet meer zo goed door de spierpijn van de tafelberg. Hierna zijn we naar het beroemde punt met het bord kaap die goeie hoop gereden. In de rij voor de foto maar die mocht toch niet ontbreken. Hierna zijn we via Simons town naar huis gereden. Het werd ondertussen donker en onze ramen waren erg vies, hierdoor een erg enge rit. En dan rijden de mensen hier ook nog eens als gekken. Ze gaan seinen als ze er langs willen en dan is het de bedoeling dat je een stuk op de vluchtstrook gaat rijden zodat ze je kunnen passeren. Nu durven wij dat niet als het donker is aangezien er allemaal mensen langs de weg lopen en fietsen. We zien zelfs ouders met een kind lopen waarbij het kind aan de kant van de auto’s loopt, heel bizar.

Dinsdag en woensdag heeft Chantal gewerkt, Laura zit ziek thuis. Waarschijnlijk kou gevat op de tafelberg. Gelukkig gaat het alweer een stuk beter waardoor er morgen weer gewerkt kan worden.
We hebben al veel leuke foto’s gemaakt van de kinderen bij agapé. Nu vragen jullie je misschien af, ik zie helemaal geen foto’s van het werk voorbij komen. Ivm privacy mogen wij deze foto’s niet op internet plaatsten. Wat heel logisch is want die mogen wij ook beide niet in Nederland bij ons werk. Wel mogen we deze foto’s laten zien als we weer thuis zijn dus kom als we weer thuis zijn gerust foto’s kijken.
We hebben het nog steeds erg naar ons zin. We vinden het wel fijn dat we met iedereen goed contact kunnen houden. We genieten ook zeker van de vrije dagen omdat het in en rondom kaapstad super mooi is. Dit weekend gaan we twee nachten in Kaapstad slapen, zo kunnen we ’s avonds op longstreet wat cocktails drinken en dansen en kunnen we wat meer van de stad zien. Hier kijken we al naar uit.

Dikke kus, Chantal en Laura

• 21 Mei 2014 - 18:00

Gerrit:

Wat een verslag weer: leuk om te lezen hoe jullie het beleven. Veel plezier verder en groeten, Gerrit.

• 21 Mei 2014 - 18:29

Miranda:

Hoi meiden, wat maken jullie veel mee en hebben jullie al veel gezien. Blijft leuk om te lezen. En die koude handen, komen mij zooooooooo bekend voor. Vast een familiekwaal!
    Groetjes uit 's-Gravendeel, (waar nog even hard gewerkt wordt aan de laatste loodjes voor de examens)
    Miranda

• 21 Mei 2014 - 21:51

Claudia En Joris:

lekker om die stories te lees. baie pret nog daar.
    groetjes uit heukelum

• 21 Mei 2014 - 22:10

Willemien:

Stoere Klimgeiten,

Wat een geweldige verhalen, en o zo herkenbaar.
    Ook ik had het gevoel halverwege de Tafelberg, waar ben ik toch weer aan begonnen???
    Gelukkig nam je pa me op sleeptouw.
    Geef Kaylin maar een dikke knuffel van me.En ga vooral door met jullie fantastische werk.

Drukkie van ons voor allemaaaaaal !!!!!

• 21 Mei 2014 - 22:39

Peter Zwaard:

Leuk om het reisverslag te lezen. heel veel plezier daar. gr. Peter

• 22 Mei 2014 - 20:04

Pappa Peter:

Nou,nou meiden. Jullie zien al heelveel zo .Bijzonder hoor en dat is het ook.
    Leuk lang verslag.
    Fijn dat jullie het ook naar je zin hebben op Agape,is toch even afwachten.
    Fijne avond en tot "Skype"

pappa Peter

• 22 Mei 2014 - 20:36

Nicole:

Leuk verslag meiden ! Veel plezier verder geniet ervan xxxx

• 22 Mei 2014 - 21:13

Opa Maarten En Oma Ria:

Hoi lieve lau en Chantal wat fyn dat wij jullie kunnen volgen ik vind het super wat jullie doen een heel fyn weekend in kaaptsad een hele dikke knuffel ons tot skype

• 22 Mei 2014 - 22:35

Tante Marrie:

Hoi meiden , wat een lang en mooi verslag. Leuke foto's . Wat goed dat werk wat jullie doen ! Groetjes tante marrie

• 28 Mei 2014 - 22:56

Helma:

ha lieve meiden, weer ff tijd genomen om op mn gemakkie te lezen... het klinkt allemal fantastisch! geniet er lekker van, het gaat toch allemaal al zo snel, dikke knuffel van ons!