byebye Grabouw, Hello new adventure! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Chantal en Laura - WaarBenJij.nu byebye Grabouw, Hello new adventure! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Chantal en Laura - WaarBenJij.nu

byebye Grabouw, Hello new adventure!

Door: Chantal en Laura

Blijf op de hoogte en volg Chantal en Laura

08 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Grabouw

Zaterdag 31 mei zijn we met Tessa en violet (de andere vrijwilliger) naar Stellenbosch geweest. We hebben bij restaurant Binnenhof een patatje oorlog en bitterballen gegeten, Lekker! Hierna zijn we naar een wijnproeverij geweest. Leuk om mee te maken! Het was een erg gezellige dag. We hadden al een tijdje niet gedronken. Bij agapé mogen we geen alcohol drinken. Dit komt omdat veel mensen in de township alcoholverslaafd zijn. ’s Avonds hebben we heerlijk gerelaxed met een maskertje die Jeroen en Mirjam mee hadden gegeven.

Zondag 1 juni werden we wakker gebeld door Tessa met een minder leuke mededeling. Ingebroken in de auto.. Balen. Ze hebben de passagiersdeur open gekregen met schroevendraaier waardoor het slot kapot is. Ook hebben ze de achterbak geprobeerd open te breken maar dit is niet gelukt.
Na dit mindere bericht zijn we in de auto gestapt met de vier oudste meiden van het weeshuis om naar een Hillsong kerk in Kaapstad te gaan. Op de heenweg hebben we de twee nieuwe vrijwilligers van het vliegveld gehaald. De Hillsong kerk was leuk om mee te maken, het leek wel een concert in het begin. Hierna zijn we naar de mall gegaan, dit was heel grappig want de meiden van het weeshuis hadden nog nooit een roltrap gezien, hier heeft Chantal ze echt op moeten duwen! Ook waren ze heel erg onder de indruk van de mall omdat hij zo groot was en zij waren nog nooit naar zoiets geweest.

Maandag 2 juni stond Robbeneiland voor de tweede keer op de planning. We hebben ’s ochtends gebeld of het door zou gaan en de medewerkers vertelden dat het doorging. Toen wij half elf in de parkeergarage stonden bij waterfront kregen we een sms dat het toch niet doorging. Balen! Toen hebben we maar een rustig dagje gedaan op waterfront. We hebben geluncht bij Oceans basket, een heel lekkere vistent, Zelfs Chantal heeft vis gegeten haha.

Woensdag 4 juni zouden we opnieuw naar Robbeneiland gaan, ook nu was het slecht weer dus wisten we al vroeg dat het niet door ging. We zijn naar Somerset west gereden om panelheaters te kopen voor Asiphe. Het is daar erg koud. Toen wij in de mall liepen viel alle stroom uit, alle winkels sloten snel hun deuren en we zagen al wat wazige types lopen. Gelukkig was de stroom na een tijdje verholpen bij de store waar we de heaters moesten kopen dus konden we dit gelukkig doen. Tijdens de heaters in de auto zetten had Laura de autosleutel in haar jaszak gestopt en vervolgens de jas in de achterbak gegooid. Chantal was erg vlot met de achterbak dichtgooien dus toen zat de auto op slot met de sleutel erin. Heel slim.. We zijn naar het kantoortje van de parkeergarage gelopen en hebben gevraagd of iemand ons kon helpen. Binnen tien minuten kwam er een man aangelopen met een lang, dun plastic staaf. Deze heeft hij omgedubbeld en daarmee heeft hij geprobeerd om het knopje omhoog te krijgen. Na 10 minuten met een plakbandje erbij was de deur open. Helemaal top!

Donderdag 5 juni was onze laatste werkdag. We hebben overal gedag gezegd. ’s Ochtends bij agapé 3 spekkies uitgedeeld aan de kids. We hebben nog wat foto’s gemaakt, dit vonden ze helemaal geweldig. Hierna naar agapé 4 om afscheid te nemen. ’s Middag zijn we met Ami en Gerrit door de township gereden. We hebben in twee huisjes mogen kijken. Super indrukwekkend, het is klein,koud,nat en ze durven er niet uit omdat ze dan bang zijn dat er ingebroken wordt. We hebben ook broden uitgedeeld. Heel bijzonder om mee te maken.
Hierna zijn we naar agapé 2 gegaan om met de meiden een ladiesnight te houden. We hadden maskertjes, nagellak, bodylotion en dagcreme gekocht. Ze genoten er enorm van en het was erg gezellig. Wel heel raar om van hen afscheid te moeten nemen.

Vrijdag 6 juni onze aller laatste poging voor Robbeneiland en jaja het ging nog door ook.. Wel een wat gestreste start want we waren de autosleutels kwijt. Eenmaal op de weg werden we er ook nog tussen uit gepikt voor een politie controle maar gelukkig na drie keer lief knipperen mochten we door. De Amerikaanse meisjes zijn mee gereden voor een dagje Waterfront. We zijn met de ferry naar Robbeneiland gevaren, dit was dezelfde ferry die vroeger ook de gevangenen bracht. Eenmaal daar hebben we eerst een bustour over het eiland gedaan, daarna zijn we nog lopend echt de cellen in gegaan, dit was erg interessant. Onze gids was zelf ook gevangene geweest op Robbeneiland dus hij kon boeiend vertellen. Wel af en toe erg moeilijk te verstaan want het was een soort mix van engels, afrikaans en volgens ons chinees. Ook Nelson Mandela zijn cel bekeken, indrukwekkend!
Na Robbeneiland gezellig geluncht met de Amerikanen, die na een flesje rode wijn nog gezelliger waren! Eenmaal thuis was het tijd om het huis schoon te maken en in te pakken. Hier begonnen we weer lekker laat mee dus dit werd nachtwerk.

De volgende ochtend weer vroeg op voor de laatste boodschapjes etc. Ook gedag gezegd tegen Tessa, Faizel, Noah en Robbie. Robbie nog bijna vermoord omdat hij een muizen(gif)koekje te pakken had uit ons huis.. Gelukkig heeft hij het overleefd. We vonden het beide nog best raar om zo weg te rijden uit Grabouw. Het waren toch vijf bijzondere weken waaarin we veel hebben meegemaakt. Maar ook echt super veel zin in ons nieuwe avontuur!
Eenmaal aangekomen in Kaapstad hebben we eerst onze auto ingeleverd. Ze deden heel relaxed over de schade aan de auto. We mochten het met 50 euro afkopen dus dat was top. Daarna zijn we ingecheckt in de Drifters Lodge. Het is gewoon een eenvoudig hotel maar voor ons voelt het nu aan als een vijf sterren hotel! Heerlijke bedden en hopelijk rustige nachten.
Om 13:00 uur hadden we onze meeting met de groep. Het lijken ons leuke mensen. Best veel jonge mensen en een paar wat oudere. Na de meeting zijn we een wijnproeverij gaan doen, konden we onszelf meteen van onze beste kant laten zien haha! Ook meteen een flesje ingeslagen voor bij het kampvuur van de week. In de avond met zijn alle gegeten bij Waterfront, gezellig om elkaar beter te leren kennen.

In de lodge hebben we allebei geslapen als baby’s. Wat een rust! Dus weer lekker bijgekomen voor de volgende dag. De groep zou de tafelberg gaan beklimmen maar dit ging niet door vanwege het weer. We waren dus extra blij dat we hem al gedaan hadden. We zijn daarom naar Kaap de goede hoop gereden. We hebben hier een klim naar beneden gemaakt die wij de vorige keer niet gedaan hadden vanwege de spierpijn, dus toch nog wat nieuws! Was echt een super mooi uitzicht weer.
Hierna zijn we nog naar Waterfront gegaan om malariapillen in te slaan want onze gids adviseerde toch om dit te slikken. Voor de rest had ook iedereen het dus wij dan ook maar! Na een blik in de kluisjes van onze truck hebben we besloten om wat kleding te lozen, want dat zou nooit passen anders. Vanavond nog een nachtje genieten van de luxe want vanaf morgen wordt het vier dagen verblijven in de bush bush. We hebben er super veel zin in!!

Dikke Kus, Laura en Chantal

• 08 Juni 2014 - 21:35

Femke:

Leuk verhaaltje weer darlings!!!

Vrij herkenbaar sommigen acties, jullie weten wel welke ;)

Doe voorzichtig en GENIET!

XXXXXXXXX