The desert - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Chantal en Laura - WaarBenJij.nu The desert - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Chantal en Laura - WaarBenJij.nu

The desert

Door: Chantal en Laura

Blijf op de hoogte en volg Chantal en Laura

15 Juni 2014 | Namibië, Swakopmund

Onze reisleider heet Edson. Het is een gezellige man die van alles doet. Hij kookt, rijdt en regelt alles. Het is een drukke baan. Daarnaast is Bjorn mee, hij is al reisleider bij Drifters maar hij heeft deze tour nog nooit gedaan.
Het is een gezellige groep. We zijn met zijn twaalfen. Zeven jongeren met ons erbij en vijf ouderen. Er reizen zes mensen alleen en er zijn drie koppels. De nationaliteiten zijn erg verschillend: Australië, Zwitserland, Duitsland, Canada, Amerika, België, Duitsland en Nederland.

Maandag 9 juni vertrokken we vanuit kaapstad richting de westkust. Onderweg hebben we een laatste blik geworpen op de tafelberg vanaf bloubergstrand. Het was een lange rit met heel wat wegonderbrekingen maar uiteindelijk kwamen we in het donker aan in Karoo bij de westkust. We dachten dat we in de tent zouden moeten slapen maar het viel alles mee. Er waren kamers omdat het te koud was en er teveel wind stond. Er was een bar dus hebbben we lekker een wijntje gedronken. Ook hoefden we niet te koken want de eigenaar had boboti voor ons klaar gemaakt. Na het eten zijn we lekker naar de kamer gegaan.

Dinsdag 10 juni hadden we weer een lange dag voor de boeg. Één van de groepsgenoten was haar paspoort vergeten in de lodge in Kaapstad dus deze zou naar het stadje Springbok worden gestuurd. In Springbok aangekomen was haar paspoort er niet, deze zou de volgende dag komen. Dus moest zij achterblijven in Springbok omdat we de Namibische grens over zouden gaan. Hierdoor zijn we aardig wat tijd verloren. Hierna kwamen we eerst bij het punt waar we Zuid-Afrika uitgaan. Hier moesten we een stempel halen en de gids moest nog wat regelen met alle paspoorten. Hierna moesten we alle tassen uit de truck halen zodat een drugshond hieraan kon snuffelen. Hierna mochten we eindelijk door naar de Namibische grens, ook hier weer in de rij maar hierna hoefden we gelukkig nog maar een klein stukje te rijden. Bij de camping aangekomen bleek dat we te laat waren voor het programma. We zouden eigenlijk gaan kanoën en dan in het wild gaan slapen. Dit ging helaas niet door. We hebben ’s avonds een braai gehad. Het was een erg koude nacht, bijna niemand van de groep heeft goed geslapen, zelfs de gidsen niet.
Woensdag 11 juni gingen we de hele dag kanoën. We konden eindelijk in korte broek en shirt. Ze hadden ons gewaarschuwd voor omslaan maar dit viel gelukkig alles mee. Chantal werd wel erg nat omdat zij voorin zat. We hebben geluncht aan de rivier en hebben daarna nog anderhalf uur gekanoëd. Toen waren we het wel zat dus hebben we het maar op een zingen gezet om vooruit te komen. Bij het kamp aangekomen hebben we nog heel even in de zon gelegen maar deze verdween snel achter de bomen. De douche was helaas niet zo warm dus dat was minder. Na het eten was er bij de bar een kampvuur en er waren hippies die met vuur aan het spelen waren. We hebben gepoold met een aantal. Het was een erg gezellige avond. We hebben voor de nacht twee kussens van de zwembadstoelen geleend om op onze stretcher te leggen omdat het zo koud was. Door deze kussens was het gelukkig een stuk warmer.

Donderdag 12 juni moesten we om 05.15 op. We moesten onze tent afbreken voordat we gingen ontbijten. We gingen vroeg op pad om richting de woestijn te rijden. We zijn eerst langs de fish river canyon gereden. Dit was prachtig, we hebben hier een stuk gewandeld en leuke groepsfoto’s gemaakt. Hierna zijn we verder gereden richting de woestijn, we hebben onderweg gepicknickt langs de weg. Ed en Bjorn hadden hotdogs gemaakt. Hierna hebben we nog zo’n twee uur gereden. We hebben gemsbokken en struisvogels onderweg gezien. We kwamen aan bij het kamp in de woestijn. We hebben een douche en wc in de open lucht. Wel met een hek eromheen. We werden gelijk gewaarschuwd voor schorpioenen en slangen. Chantal zat dus niet meer heel relaxed hier. We hebben eerst onze tent opgezet. Hierna hebben we een wandeling over rotsblokken gemaakt, was af en toe moeilijk met onze korte benen. Het uitzicht was prachtig. Het was echt de moeite waard! ’s Avonds hebben we bij het kampvuur wat spellen gedaan. Het is hier gelukkig een stuk warmer dus hebben we heerlijk geslapen.

Vrijdag 13 juni hebben we ‘s ochtends eerst een wandeling gemaakt. We hebben springbokken gezien en wat botten. Ook heeft Ed ons iets over de kleine beestjes verteld. Na de wandeling hebben we met zijn alle een brunch klaar gemaakt. Er zitten heel veel kleine musjes bij het kamp. Ze zijn best irritant want ze pakken steeds eten etc. Chantal zat naast Ed tijdens de brunch en hij wilde een grapje uithalen door net te doen alsof hij een musje dood ging trappen. Hij hield een beetje eten op de grond en wilde Chantal laten schrikken maar deed het per ongeluk echt en daar lag dus een dood musje op de grond.. Ed was zelf nog het meeste in shock. De rest moest er allemaal heel hard om lachen. We pesten Ed hier nog elke dag mee want hij voelt zich erg schuldig haha!

Na de brunch was het siësta tijd. Iedereen kon even relaxen en iets voor zichzelf doen. Laura moest nog in actie komen als zuster want Chantal had haar teen gestoten en door de warmte en het bloed ging ze K.O. Weer een heldhaftig verhaal..

Na de siësta hebben we de eerste gamedrive gedaan aan het einde van de middag. We hebben giraffen, gemsbokken, cievetkat, springbokken en een soort aardswolf gezien. Ook een super mooie zonsondergang en maansopkomst. Daarna gegeten en gezellig rond het kampvuurtje gezeten.

Zaterdag 14 juni zijn we weer vroeg vertrokken richting sossusvlei. Na een paar uurtjes in de truck kwamen we hier aan. We moesten met een open jeep richting de eerste zandduin die we gingen beklimmen. Lau en ik zaten samen op een bankje voor vier personen en we werden door de hele jeep geslingerd. Was erg grappig. Daarna hebben we duin 45 beklommen. Het was een hele klim maar echt een super uitzicht. Naar beneden zijn we gerend wat erg cool was. Daarna met de jeep door naar deadvlei wat echt super mooi was om te zien. Daarna nog naar Sossusvlei wat leek op het vorige. Hierna zijn we door gereden naar ons volgende kamp waar we alleen een nachtje zullen slapen. We hebben lekkere spare ribs op en een wijntje gedronken. Bjorn, een van de gidsen zei dat hij buiten zou gaan slapen onder de sterren en dat leek ons ook wel cool dus we hebben ook onze stretcher buiten gezet en samen met Kenneth en Bjorn onder de sterren geslapen met een biertje. Het echte leven dus! Het was wel steenkoud maar we hebben gezellig liggen lachen de hele nacht en sterren gekeken. De volgende dag weer vroeg de truck in om naar Swakopmund te gaan. Twee heerlijke nachten in een lodge met wifi en een heerlijke warme douche. Weer even bijkomen dus.

We hebben het echt super naar onze zin. De tijd vliegt en de groep is erg gezellig. Namibië is echt een super mooi land, veel indrukken en nog steeds zoveel te zien elke dag!

Dikke kus Chantal en Laura

• 15 Juni 2014 - 21:16

Helma Slinger:

Ha meiden, wat een ervaringen allemaal! Het zal best vermoeiend zijn maar vast ook dubbel e dwars waard! Knuffel e nog veel plezier!

• 16 Juni 2014 - 06:57

Oma Ria En Opa Maarten:

Hoi meiden wat fyn om weer wat van jullie te horen en wat zien jullie veel mooie dingen geniet er van een hele dikke knuffel van ons goeie reis verder

• 16 Juni 2014 - 17:50

Peter Zwaard:

Hoi Chantal en Laura...leuk om jullie verhaal te lezen en een beetje de indruk te krijgen van jullie belevenissen. Lijkt me ontzettend mooi en indrukwekkend. Geniet er van groet Peter

• 17 Juni 2014 - 15:19

Wilemien:

Ha avontuurlijk aangelegde dames,

Wat een leuke belevenissen hebben jullie weer gehad! Wat hebben jullie met autosleutels???
    Wat zullen jullie veel te vertellen hebben als je weer thuis bent.
    geniet nog even van al het moois wat je gaat zien. Vooral de gamedrives !!!
    En nog bedankt voor de schattige foto"s met Noah.
    Echt super leuk !!

Dikke kus