The beginning - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Chantal en Laura - WaarBenJij.nu The beginning - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Chantal en Laura - WaarBenJij.nu

The beginning

Door: Laura en Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal en Laura

07 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Grabouw

Nadat we ons gehele uitzwaai comite gedag gezegd hebben op het vliegveld van Rotterdam, kwamen we nog bijna niet door de douane. Chantal had zonder het te weten nog een zakmesje in een tasje in de handbagage zitten. De hele tas is grondig doorzocht en het zakmes nog snel afgegeven bij het uizwaaicomitie, die hier overigens erg hard om gelachen hebben. Typisch iets voor Chantal..
Daarna zijn we het vliegtuig in gegaan. Vanaf het uitzwaaibalkon zagen we alle handjes zwaaien, dit was echt een leuk gezicht. De vlucht lange vlucht was heel relaxed. Het was een groot dubbeldek vliegtuig en de stoelen zaten heel lekker. We hebben beide heel de nacht lekker geslapen en een beetje films gekeken.
Aangekomen in Kaapstad stonden Tessa, Faizel en Noah al op ons te wachten. Het regende hard dus het voelde meteen als thuiskomen. We hebben eerst een tussenstop gemaakt bij een super grote winkel waar ze echt alles verkochten. Dove, Loreal en gelukkig Nutella!! We hebben meteen goed inkopen gedaan en hierna zijn we door gereden naar Grabouw, onze toekomstige woonplaats voor vijf weken. Het huis waar we in wonen is groot en best leeg, het was eerst even wennen voor ons. We hebben alles goed schoon gemaakt en leuk ingericht met onze spulletjes. Uiteraard staat er een fototje van Stefan in onze kamer voor Laura. Zo hoeft ze hem wat minder te missen.
We hebben nog een huisgenoot, Violet, ze komt uit Egypte en een stuk ouder dan ons. We wonen dus met zijn drietjes.
De eerste nacht in ons huis was rumoerig. De mensen leven hier vooral ´s nachts en we zitten midden in de township (arme wijk). Ons huis ligt langs een drukke weg en hier liepen in de nacht veel mensen langs. Vooral Chantal heeft slecht geslapen en telkens Laura wakker gemaakt (held op sokken). Ook was het erg koud want we hebben geen verwarming.. Voor het eerst waren we erg blij toen de wekker ging.
Maandag hadden we introductiedag, we moesten om 9:00 uur klaarstaan. Uiteindelijk begonnen we pas om 10:00 uur, welcome to South Africa! We kregen een powerpoint te zien met wat we wel en niet moesten doen als vrijwilligers. Daarna zijn we naar alle huizen gegaan om te kijken. Vooral het Asipi huis maakten veel indruk op ons. Hier wonen de gehandicapte kinderen. Ze liggen daar op matten om oefeningen te doen zodat ze wat in beweging blijven. Sommige kinderen zijn zo door het alcohol gebruik van de moeder tijdens de zwangerschap. Confronterend om te zien wat dat doet met een onschuldig kindje.
In de middag zijn we naar het Child en Youthcare centre geweest, hier zullen we vooral aan het werk zijn. Hier wonen voornamelijk weeskinderen of kinderen waarvan de ouders niet voor hun willen/kunnen zorgen. De kinderen zijn allemaal heel enthousiast en willen allemaal onze aandacht. Ook ons haar is bere interessant. Ze willen er allemaal aanzitten. Ze dachten ook dat de wimpers van Laura nep waren, omdat ze zo lang zijn. Van Chantal mochten ze er wel even aan voelen, dus resultaat iedereen aan Laura haar wimpers te plukken, mooi gezicht!
Na het werken zijn we naar de plaatselijke zeeman gereden voor warme dekens en lekkere pantoffeltjes voor de kou. Hierdoor slapen we nu stukken beter. Heerlijk warm.

De afgelopen twee dagen hebben we gewerkt. Leuk om te zien met hoe weinig de kinderen zich hier kunnen vermaken. Ze spelen ten minste nog echt, zonder computers en playstations etc. Het zijn ook echt kleine acrobaatjes, maken allemaal flikflaks en salto’s. Ze hebben wel een tv en een paar dvd’s die grijs gedraaid worden.De meeste van deze kinderen zijn h.i.v. besmet, en daardoor ook wees. Gelukkig hebben ze wel goede medicijnen waardoor ze niet ziek zijn. We moeten dus wel heel voorzichtig zijn met wondjes enzo. We beginnen als steeds meer te wennen hier. Het is super gezellig samen, we lachen wat af.

Vandaag waren hier de plaatselijke verkiezingen, dat is een hele hapening hier. Vannacht waren er al hele optochten door de straat. Allemaal kindjes met vlaggen en zingende mensen, toeterende auto’s, echt een leuk gezicht. De locals waren vandaag dan ook allemaal vrij om te gaan stemmen, het is een soort feestdag. Daarom hebben we de kinderen mee genomen om ergens te eten. Ze mochten zelf ook stemmen waar dat zou zijn. Dit vonden ze erg leuk. Uiteindelijk zijn we bij de KFC gaan eten. Allemaal blije gezichtjes.

We hebben alleen helaas geen wifi in ons huis dus het contact met iedereen is soms wat lastig. We kunnen nu bij Tessa en Faizel binnen gebruik maken van de wifi. Hopelijk dat we nog kunnen regelen dat we zelf ook wifi hebben.

Dikke Kus XXX
Laura en Chantal

• 07 Mei 2014 - 21:02

Eline:

Leukkkk girlies!
    Kan met alleen niet voorstellen dat het koud is in Afrika ;). Enjoyyyyy! <3 xxxxx

• 07 Mei 2014 - 21:21

Nienke:

Leuk meiden!!!
    Veel succes saampjes xxxxxxx

• 07 Mei 2014 - 21:21

Willemien:

Lieve Meiden,

Wat heerlijk om jullie reisverslag te lezen!! En ja .......... ik weet hoe koud het kan zijn daar!
    Leuk dat jullie zo snel wennen, en dat jullie zo'n goede reis gehad hebben.
    En laat je maar een beetje verwennen door Tessa.
    Suc6 met jullie werk!

Liefs Willemien.

• 07 Mei 2014 - 21:22

Mariska:

Superleuk om jullie zo te volgen en mee genieten van jullie belevenissen. Maar goed dat je drie joggingbroeken bij je hebt Lau!!!

• 07 Mei 2014 - 21:27

Gerrit En Tine:

Hoi Laura en Chantal

Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal doen en meemaken !! groetjes xxxx

• 07 Mei 2014 - 21:36

Papa Peter:

Leuk verhaal,zie gelijk weer een aantal beelden voor ogen!
    Geniet maar ,en geef de kinderen wat in je zit.

liefs papa

• 07 Mei 2014 - 21:55

Angela:

Super leuk om te lezen dat jullie nu al zo genieten!
    Geniet van deze waanzinnige ervaring samen want het is levensveranderend!

Enjoy and be safe!
    Liefs Angela

• 07 Mei 2014 - 21:57

Toke:

Ha Chantal en Laura,

Super dat we jullie op deze manier kunnen volgen!
    Geniet van deze weken!

Dikke kus
    Toke & Peter-Paul

• 07 Mei 2014 - 22:00

Angela:

Meiden, super veel succes en plezier in t Zuiden !!!

Kus, Angela

• 07 Mei 2014 - 22:04

Cora Heskes:

Wat leuk om te lezen en wat mooi om te kunnen helpen daar.Succes meiden!
    Groet Cora

• 07 Mei 2014 - 22:20

Miranda:

Hoi Laura en Chantal,

Leuk om jullie zo te kunnen volgen! Heel veel succes en plezier daar en geniet er van.
    Groetjes en xxx,
    Miranda, Frans, Astrid en Erik

• 07 Mei 2014 - 22:22

Lisa :

Heel leuk om te lezen meiden!
    Zet hem op & veel succes!
    Ik kijk al uit naar de rest van jullie verhalen.

XXX Lisa

• 07 Mei 2014 - 23:42

Pap En Mam Zwaard:

Hoi meiden.
    Het klinkt allemaal leuk en bijzonder. Mooie ervaring om mee te maken hoe deze kinderen met de simpele dingen blij kunnen zijn. Geniet ervan. We zien uit naar het vervolg. Liefs van Rob en Nel.

• 08 Mei 2014 - 10:19

Monique:

Nou als er Nutella is, komt het vast wel goed met jullie!
    Leuk om de verhalen te lezen, ik blijf jullie graag volgen.
    Veel plezier en wat fijn voor die kindjes dat jullie er zijn!
    xxx

• 08 Mei 2014 - 10:40

Peter Zwaard:

Hoi meiden, leuk om het eerste verhaal te lezen. Al veel indrukken opgedaan. Ik blijf jullie volgen. Heel veel plezier en take care......groeten vanuit een regenachtig en winderig Rotterdam

• 08 Mei 2014 - 19:27

Rick:

Leuk hoor om jullie belevenissen te kunnen volgen. Een mooie en zinvolle tijd toegewenst

• 08 Mei 2014 - 21:30

Helma :

ha meiden, fijn dat jullie het zo goed hebben, al die kindertjes helpen zal e goed gevoel geven, respect, helma

• 08 Mei 2014 - 21:46

Tante Marrie:

Hoi meiden wat leuk dat jullie goed aangekomen zijn! Leuk om te lezen wat jullie daar doen.veel succes ik blijf jullie volgen.
    Liefs tante marrie

• 09 Mei 2014 - 08:09

Klaas Notenboom:

Dag meiden,
    Leuk om jullie eerste ervaringen te lezen en o zo herkenbaar voor mij. Geweldig wat jullie daar aan het doen zijn!! Doe mijn lieve dochter en schoonzoon de groeten daar en geef de kleine Noah maar een dikke knuffel. Een als je Oem Gerrit en tannie Anny zit moet je ze maar de hartelijke groeten doen. Veel succes met jullie werk daar en er komen weer wat warmere dagen aan. Succes met de regen en de kou.

Een dikke knuffel van Klaas

• 09 Mei 2014 - 10:14

Petra Notenboom:

Hoi meiden,
    Geniet ervan! Geef Noah maar een dikke knuffel van me. En super wat jullie aan het doen zijn!
    groetjes Petra